Worek Raczański.

Dwudniowa wycieczka w tak zwany Worek Raczański.

Wybraliśmy się dość niespodziewanie choć pomysł tej trasy rodził się w głowie od dawna. Ja, moja nastoletnia córka i pies - taka okolicznościowa zgraja. Niestety czasu mieliśmy niewiele bowiem już w niedzielę musieliśmy być w domu. Ledwie piątkowe popołudnie i sobota.
Dotarliśmy do Rycerki prawie wieczorem, w pięknej, słonecznej aczkolwiek rześkiej aurze. Nieco błądząc, zaliczając po drodze wierzchołek Praszywki dotarliśmy do bazy namiotowej na Przysłópie Potóckim. Na obsadzie Marek Koszmarek, kolega z dawnych, studencko-przewodnickich lat. Rozmowy przy ognisku ciągną się długo w noc.

Śpimy w namiocie, jak za dawnych lat. W nocy mamy atrakcje: wpierw porywisty wiatr usiłuje porwać namiot, potem ulewa próbuje go wbić w ziemię, na końcu mamy powódź w namiocie. I kogo bawią takie rzeczy? Tylko takich wariatów jak my.

Nazajutrz poranek wilgotny, mglisto-słoneczny. Ruszamy w drogę koło dziesiątej rano. Robi się ciepło, skwarno i duszno. Na szczycie Bendoszki Wielkiej widzimy nadchodzącą od strony masywu Romanki sporą ulewę. Szybko schodzimy na Przegibek. Z burzy robi się tylko krótki deszcz.

Szlak z Przegibka na Raczą jest długi. Trzy i pół godziny marszu jak nic. Po deszczu, w palącym słońcu zaczyna być męczący. Gdzieś w okolicach Śrubitej pogoda odmienia się i spada gwałtowna, letnia ulewa. Chronimy się w lesie pod drzewami, zmęczony nieprzespaną nocą pies niemal natychmiast przysypia w igliwiu. Po krótkim deszczu staje się naszym udziałem przepiękne widowisko przyrody. Mgły podnoszące się po ulewie prześwietlane promieniami słońca, wilgoć i zapach lasu. Krótkie acz zachwycające widowisko.

Dochodzimy na szczyt Wielkiej Raczy grzbietem poprzetykanym lasem i łąkami. Widoki z hal i polan piękne: Mała Fatra, Góry Choczańskie, Beskidy Orawskie. W schronisku obiad a potem już tylko zejście do Rycerki. Pogoda wbrew pozorom dopisała.

Trasa: Rycerka Górna - Przysłóp Potócki - Przegibek - Wielka Racza - Rycerka Górna.
Grupa Wielkiej Raczy (tzw. Worek Raczański) – grupa górska w południowo-zachodniej części Beskidu Żywieckiego; przylega od północy i południa do fragmentu głównego grzbietu karpackiego, na granicy graniczy z Beskidem Kisuckim oraz Beskidami Orawskimi.
Granicę tej grupy stanowią:
    od zachodu: Przełęcz Zwardońska,
    od wschodu: przełęcz Glinka (Ujsolska). Czasami jednak wyróżnia się Grupę Oszusa i wówczas od wschodu granicę Grupy Wielkiej Raczy stanowi przełęcz Przysłop.

"Dno" Worka Raczańskiego to fragment granicznego grzbietu od Wielkiej Raczy po Wielką Rycerzową i bocznego grzbietu przez Małą Rycerzową i Wiertalówkę do Muńcuła.
Z dna Worka wypływają ku północy źródłowe potoki Soły, a ich doliny rozdzielane są przez boczne grzbiety, m.in. Bendoszki Wielkiej, Kiczorki (Mładej Hory) i Muńcuła. (źródło: Wikipedia)